سفارش تبلیغ
صبا ویژن

متخصص تغذیه چه بیماری هایی را درمان می کند؟

رعایت یک رژیم غذایی سالم دارای فواید بسیاری است که یکی از این فواید، داشتن اندامی ایده آل و وزنی متناسب با ساختار بدنی فرد است اما از مهم ترین فوایدی که می توان برای مراجعه به یک متخصص تغذیه در رشت در نظر گرفت، اصلاح سبک زندگی و عادت های غذایی است که این امر می تواند در سلامت بدن و حتی روان افراد تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با ما در این مطلب همراه باشید تا با مهم ترین ویژگی های متخصص تغذیه در رشت و حوزه فعالیت این متخصصین آشنا شوید.

متخصص تغذیه کیست؟

به کسانی که در علم تغذیه کار کرده اند و یا دانش و آگاهی بالایی نسبت به خواص و اهمیت غذا دارند، متخصص تغذیه می گویند. مهم ترین و مهم ترین نیاز هر انسانی غذا است که به علم تغذیه انسان کمک می کند تا یک برنامه غذایی معقول و حساب شده ایجاد کند. نیاز و توجه مردم به متخصص تغذیه زمانی آشکار شد که هم جامعه و هم مردم آن جامعه به اهمیت تغذیه در طول عمر و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح پی بردند.

وظایف متخصصین تغذیه چیست؟

متخصصان تغذیه باید میزان و نوع تغذیه را بر اساس وضعیت افرادی مانند کودکان، بزرگسالان و میانسالان، چاق یا لاغر و مبتلا به بیماری ها و موارد دیگر تعیین کنند. گاهی اوقات افراد به بیماری های خاصی مانند بیماران کلیوی، دیابت و سرطان مبتلا می شوند. با توجه به شرایط حساس و خاص باید برنامه غذایی ثابتی داشته باشند که به راحتی توسط متخصصین تغذیه تهیه شود.

ارتباط بین متخصص تغذیه و متخصص تغذیه

رژیم غذایی به انواع غذایی که فرد در طول روز مصرف می کند اشاره دارد. می توان گفت وظیفه اصلی متخصصان تغذیه این است که بر اساس شرایط موجود یک رژیم غذایی یکسان ایجاد کنند. متخصص تغذیه میزان کالری، ارزش غذایی و میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا را تعیین می کند و به فرد کمک می کند تا بدنی سالم داشته باشد.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که کارشناسان بر چه اساسی این رژیم را برای فرد مورد نظر تعیین می کنند. وقتی نزد متخصص تغذیه می روید از شما می خواهد که لیستی از رژیم غذایی روزانه خود را در اختیار او قرار دهید و متخصص تغذیه نیز بر اساس همان عادات غذایی رژیم غذایی مناسب برای شما طراحی خواهد کرد. یکی دیگر از وظایف متخصصان ایجاد انگیزه در افراد به خصوص کسانی است که اضافه وزن دارند و می خواهند وزن خود را کاهش دهند و همچنین ارائه یک برنامه منظم و دستورالعمل با ارزش غذایی بالا است.

اما کسانی هم هستند که به دنبال رژیم غذایی برای افزایش وزن هستند. معمولا متخصصان تغذیه غذاهای حاوی کربوهیدرات را برای افزایش وزن توصیه می کنند.

متخصص تغذیه چه بیماری هایی را می تواند درمان کند؟

یکی از اصلی ترین وظایف متخصصین تغذیه، درمان بیماری های حد و مزمن از طریق اصلاح روش تغذیه مراجعه کنندگان است. در ادامه به بررسی بیماری هایی که توسط متخصص تغذیه در رشت درمان می شود می پردازیم.

سلیاک

بیماری سلیاک مشکلی است که منجر به عدم تحمل گلوتن می شود. گلوتن نوعی پروتئین است که در دانه های گندم، جو و چاودار یافت می شود. هنگامی که این بیماران از غذاهای حاوی گلوتن استفاده می کنند، بدن پاسخ ایمنی ایجاد می کند و روده کوچک آسیب می بیند. بیماری سلیاک منجر به کم خونی یا پوکی استخوان و کندی رشد در کودکان می شود.

تنها راه درمان بیماری سلیاک رژیم غذایی بدون گلوتن است. بسیاری از غذاها فاقد گلوتن هستند و اگر آنها را بشناسید، می توانید سالم بخورید. این غذاها شامل میوه ها، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، آجیل و تخم مرغ است. متخصص تغذیه به بیمار دستور می دهد که بداند خوردن کدام غذاها بی خطر است و از کدام غذاها اجتناب کند.

کرون

بیماری کرون با التهاب روده همراه است و تا پایان عمر بیمار را همراهی می کند. در این بیماری قسمت هایی از دستگاه گوارش ملتهب می شود. این تورم باعث ایجاد زخم و علائمی مانند درد شکم و اسهال می شود. بیماری کرون معمولا در انتهای روده کوچک و ابتدای روده بزرگ رخ می دهد. اما این بیماری به طور کلی می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد را درگیر کند.

بسته به ناحیه گوارشی مبتلا به این بیماری به نام های مختلفی خوانده می شود. به عنوان مثال، درگیری رکتوم و مقعد را بیماری پری آنال و درگیری ناحیه اتصال روده کوچک به روده بزرگ را بیماری ایلئوسکال می نامند.

هنگام درمان بیماری کرون، علاوه بر مصرف دارو و درمان های دارویی، رژیم غذایی سالم نیز بسیار مهم است. بدن این بیماران در جذب مواد مغذی از غذا مشکل دارد. رژیم غذایی این بیماران باید پر کالری و پروتئین باشد. این بیماران باید به خوردن دو تا سه میان وعده در روز علاوه بر سه وعده غذایی اصلی عادت کنند.

حساسیت غذایی

آلرژی و عدم تحمل غذایی مشکلی است که باید با کمک دکتر تغذیه درمان شود. متخصص تغذیه به تعیین غذاهای ایمن کمک می کند و بیمار از خوردن غذاهایی که به آنها واکنش نشان می دهد اجتناب می کند. حذف برخی غذاها از رژیم غذایی می تواند منجر به کاهش ویتامین ها و مواد معدنی مهم در بدن شود. به همین دلیل، پزشک باید غذاهای دیگری را در برنامه غذایی جایگزین کند تا آسیبی به سلامت بدن وارد نشود.

رفلاکس معده

رفلاکس معده یا رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده در مری جمع شود. اگر درمان رفلاکس نادیده گرفته شود، منجر به عوارض زیادی از جمله تنگی مری می شود. این بیماران علاوه بر درمان های دارویی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند. متخصص غذاهایی را که رفلاکس معده را بدتر می کنند کاهش می دهد و جایگزین سایر مواد مغذی در برنامه غذایی می شود.