سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع رژیم فستینگ

 

انواع رژیم فستینگ یا به زبان ساده تر روزه متناوب یک برنامه غذایی است که به صورت منظم بین روزه گرفتن و غذا خوردن در طول هفته تغییر می کند. این در این سبک رژیم افراد باید در یک مدت طولانی در طول روز هیچ غذایی نخورند و سپس می توانند در یک زمان مشخص هر میزان غذایی که میل دارند را بخورند.

یکی از مهم ترین نکات درباره این برنامه غذایی این است که در انواع رژیم فستینگ درواقع بیشتر از آنکه به مواد غذایی توجه شود، بر زمانی که شما مجاز به غذا خوردن هستید توجه می شود. در صورتی که شما تمایل به کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل خود را دارید و درباره رژیم فستینگ شده اید با ما در این مطلب همراه باشید تا درباره مهم ترین نکات و انواع این رژیم اطلاعات کافی را کسب کنید و بتوانید بهترین نوع را برای کاهش وزن خود انتخاب کنید.

رژیم فستینگ چیست؟

طبق تحقیقات این برنامه غذایی که شما در مدتی از روز غذایی نخورید و تنها یک وعده در ساعات مشخصی از روز داشته باشید، می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد چرا که بدن انسان این توانایی را دارد که بتواند برای ساعت ها و حتی چندین روز بدون غذا به زندگی خود ادامه دهد و این امر باعث شده تا افراد بتوانند با رژیم و برنامه غذایی فستینگ کاهش وزن را تجربه کنند.

یکی از نکاتی که شما باید درباره رعایت برنامه غذایی در نظر داشته باشید این است که امروزه تعداد قابل توجهی از مردم به دلیل داشتن برنامه غذایی ها نامنظم و ناسالم دچار افزایش وزن، دیابت، بیماری های قلبی و حتی کلسترول بالا می شوند و بدین دلیل امروزه رعایت یک برنامه غذایی سالم از اهمیت بسیاری برخوردار شده است.

در رژیم فستینگ شما در ساعاتی از روز غذایی نمی خورید و بدن در این ساعات برای ادامه سوخت و ساز و بدست آوردن انرژی شروع به سوزاندن چربی ها می کند. لازم به ذکر است که انواع رژیم فستینگ دارای روش های مختلفی دارند اما تفاوت اصلی آن ها با یکدیگر بر اساس زمان های روزه داری و زمان های آزادی در خوردن است. در ادامه به بررسی انواع رژیم های فستینگ می پردازیم.

انواع رژیم فستینگ

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در فرآیند رژیم گرفتن و کاهش وزن در نظر داشته باشید این است که کاهش وزن هیچوقت برای تمامی افراد یکسان نخواهد بود و این امر باعث شده تا برخی از افارد با رعایت رژیم فستینگ به وزن ایده آل خود برسند و برخی دیگر از افراد حتی با رعایت رژیم های غذایی سخت نتوانند وزنی کم کنند.

در ابتدا به بررسی افرادی می پردازیم که اصلا نباید از رژیم غذایی فستینگ پیروی کنند:

  • کودکان و نواجوانان زیر 18 سال
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به دیابت 1 و 2
  • افراد با سابقه اختلال در غذا خوردن

روش 16/8 یا روش 10/14

در این سبک از انواع رژیم فستینگ شما باید 16 ساعت از روز را چیزی نخورید و اصطلاحا روزه باشید و سپس 8 ساعت زمان دارید تا بتوانید غذا بخورید. یکی از دلایل محبوبیت این روش آن است که افراد حدود 8 ساعت از 16 ساعت روزه را در خواب هستند و باید در نظر داشته باشید که اگر اولین باری است که می خواهید رژیم فستینگ را شروع کنید، این روش برای شما مناسب تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که شما می توانید این رژیم را هر چند وقت یکبار تکرار کنید و برای مثال دو بار در هفته این رژیم را انجام دهید. لازم به ذکر است که نتایج نشان می دهد که با خوردن وعده های غذایی کوچک، افزایش وزن می تواند به حداقل برسد.

روش 2:5

یکی دیگر از انواع رژیم فستینگ، روش دو بار در هفته است که شما در این برنامه غذایی باید کالری های وارده به بدن خود را برای دو روز در هفته به 500 الی 600 کالری تنظیم کنید و سپس پنج روز باقی مانده از هفته را می توانید از یک رژیم سالم و طبیعی پیروی کنید.

به صورت کلی شما باید یک وعده 200 کالری و یک وعده 300 کالری را در این رژیم مصرف کنید و باید در نظر داشته باشید که بهتر است در بین این دو روز، یک روز را بدون روزه بگذرانید.

روش روزه متناوب

یکی دیگر از انواع رژیم فستینگ، روش متناوب است که در این برنامه غذایی شما به صورت روز درمیان روزه میگیرید و کالری وارد شده به بدن را بر 500 کالری تنظیم می کنید. در نظر داشته باشید که بهتر است شما در روزهایی که روزه نیستید مانند زندگی معمول خود غذا بخورید.

روزه 24 ساعته

در این نوع از انواع رژیم فستینگ شما ناشنا بودن را به مدت 24 ساعت تجربه خواهید کرد، باید در نظر داشته باشید که بهتر است شما این برنامه غذایی را صرفا یک یا دو روز در طول هفته تکرار کنید چرا که این سبک دارای عوارض جانبی مانند خستگی، بی انرژی بودن، تحریک پذیری و حتی سردرد را به دنبال خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که بهتر است برای رعایت این برنامه غذایی، روزهایی که روزه نیستید را مانند همیشه غذا بخورید و کالری مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

روش 12:12

در این روش شما می توانید 12 ساعت از روز را روزه باشید و 12 ساعت باقی مانده از روز را به خوردن غذاهای معمول و همیشگی خود اختصاص دهید. لازم به ذکر است که استفاده از آب و هرگونه نوشیدنی بدون کالری در این برنامه غذایی آزاد است.

روش 20:4

در این روش از انواع رژیم فستینگ شما باید به مدت 20 ساعت تنها میوه و سبزیجات بسیار کمی را مصرف کنید و سپس در یک بازه زمانی 4 ساعته شما می توانید یک وعده غذایی بزرگ را مصرف کنید. در نظر داشته باشید که بهتر است شما در این بازه 4 ساعته غذاهای سرشار از فیبر و پروتئین را مصرف کنید تا بتوانید در بازه زمانی روزه داری سیر باشید.

روش یک وعده غذایی در روز

یکی دیگر از انواع رژیم فستینگ روشی است که شما تنها یک ساعت از روز را می توانید غذا بخورید و اجازه دارید تا هر میزان کالری مورد نیاز را به بدن خود برسانید و سپس باید 23 ساعت باقی مانده از روز را روزه باشید. در نظر داشته باشید که شما در این 23 ساعت حق مصرف نوشیدنی هایی مانند آب، قهوه سیاه و چای شیرین نشده را دارید.